آبله میمونی

آبله میمونی (Monkey pox   )

بیماری آبله میمونی یا Monkey pox   یک عفونت ویروسی است.  مخزن اصلی ویروس جوندگان و پریمات های غیر انسانی می باشد. ویروس  مانکی پاکس در  اثر  تماس نزدیک ، شکار و یا خوردن  گوشت حیوان آلوده به  انسان انتقال یافت است و البته       توانایی انتقال از انسان به انسان را نیز دارد.

 اولین بار در سال 1950 ویروس آبله میمونی  کشف شد. در حال حاضر دو نوع ویروس آبله میمونی شناسایی شده است .

 تایپ  1  (clade 1)   ویروس آبله میمونی،  بیماری شدیدتری را ایجاد می کند  و میزان مرگ و میر ناشی از آن 10% برآورد شده است.   این تایپ از ویروس،  در نواحی آفریقای مرکزی اندمیک می باشد.

تایپ 2    (clade 2) ویروس آبله میمونی، شدت بیماری کمتری داشته  و 9/ 99 % افراد آلوده به ویروس به طور کامل سلامتی خود را به دست می آورند. تایپ 2 آبله میمونی در   نواحی غرب آفریقا   اندمیک می باشد.

 روش انتقال:

هر دو تایپ ویروس آبله میمونی از طریق تماس مستقیم با حیوانات آلوده، تماس نزدیک با فرد آلوده  و تماس مستقیم با اشیاء آلوده منتقل می شود.

 تظاهرات بالینی آبله میمونی:

  دوره کمون بیماری در افراد آلوده بین 7-3 روز می باشد.  در افراد آلوده به مانکی پاکس اغلب  در ناحیه دست ها ، پاها، قفسه سینه، صورت ، دهان و اطراف ناحیه تناسلی  جوش هایی مشاهده می شود. همچنین   بیمار مبتلا به   عفونت آبله میمونی ممکن است  همه یا یکی از  نشانه های   تب، لرز، بزرگ شدن غدد لنفاوی، سردرد، بدن درد و علائم تنفسی را از خود بروز دهد.

  نوع شدید بیماری در چه افرادی بیشتر دیده می شود:

  افرادی  که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

کودکان زیر 1 سال

افرادی که سابقه اگزما دارند.

زنان باردار

روش جلوگیری از آبله میمونی

جلوگیری از تماس نزدیک با افرادی که در سطح پوستشان جوش های شبیه به آبله میمونی دارند.

   روش تشخیص و نمونه مورد نیاز جهت تشخیص

راش های پوستی مانکی پاکس از نظر کلینیکی  می تواند با سایر بیماریها و عفونت ها مشابه باشد  لذا تشخیص آزمایشگاهی به روش  Real Time PCR   می تواند وجود عفونت  با هر دو تایپ ویروس آبله میمونی را  تایید کند.

  نمونه مورد نیاز جهت شناسایی عفونت مانکی پاکس، نمونه جمع آوری شده از ضایعات پوستی است  که می تواند شامل سواب ترشحات پوستی،  کشیدن سواب روی سطح ضایعات و  پوسته های ضایعات   باشد. به منظور جمع آوری ژنوم ویروس به اندازه کافی  باید  سواب به شدت بر سطح ضایعات کشیده شود و پیشنهاد می شود که  همزمان از  دوسواب خشک و خیس شده در محلول ترانپسورت استفاده شود و هر دو سواب در یک ظرف حاوی محیط ترانسپورت قرار داده  شود. بهتر است از دو ضایعه در دو نقطه متفاوت بدن   نمونه گیری انجام گردد.

شرایط نگهداری و انتقال نمونه :

نمونه های جمع آوری شده باید در شرایط یخچال به سرعت به آزمایشگاه منتقل شوند. در مواقعی که شرایط انتقال سریع وجود ندارد باید نمونه ها  در دمای 20- تا زمان ارسال نگهداری شود

 روزهای انجام تست: روزانه

مدت زمان پاسخگویی: h 24